Mit kell tudni a helyi
adókról?
(HVG
különszám ADÓ 2016)
Kedvezmények
az iparűzési adóban
Új előírás 2016. január 1-jétől. Háziorvosi, házi gyermekorvosi, fogorvosi alapellátási
(a továbbiakban: háziorvos), védőnői tevékenységet végző vállalkozók számára a
települési önkormányzat rendeletben adóalap-csökkentést, adókedvezményeket
állapíthat meg. Az ilyen adóelőny jogosultja csak olyan vállalkozó lehet,
akinek a vállalkozási szintű adóévi iparűzésiadó-alapja
nem haladja meg a 20 millió forintot, továbbá nettó árbevételének
legalább 80 százaléka háziorvosi, védőnői tevékenység végzéséből, az Országos
Egészségbiztosítási Pénztárból származik. Az adóelőny mértékének és
terjedelmének valamennyi adóalany számára azonosnak kell lennie, így például
nem tehető különbség a háziorvos és a védőnő között.
[1990/C.
törvény 39/C. § (4), 52. § 23. pont]
A települési önkormányzat dönthet arról, hogy rendeletbe iktat-e egy
olyan adóelőnyt, amely lehetővé teszi az adóalany számára az alapkutatás,
alkalmazott kutatás vagy kísérleti fejlesztés adóévben elszámolt közvetlen
költsége 10 százalékáig – az útdíj 7,5 százalékával már csökkentett – helyi
adó, csökkentését.
[1990/C.
törvény 40/A § (3)]
Nem változott. A települési önkormányzat
továbbra is állapíthat meg rendeletében adó- előnyszabályt a 2,5 millió forint
(vállalkozási szintű) adóalapot meg nem haladó vállalkozások számára.
[1990/C. törvény
39/C § (2)]
Csekély összegű támogatások az iparűzési adóban
Új
előírás 2016. január 1-jétől. A törvény kimondja,
hogy valamennyi, a 39/C § szerinti iparűzésiadó-előny
csekély összegű (de minimális) támogatásnak minősül.
[1990/C.
törvény 39/C § (5), 37/2011. (III.22.) kormányrendelet]
Iparűzésiadó-bevallás
Új előírás 2016.
január 1-jétől. Nem kell adóbevallást benyújtania annak
az adóalanynak, akit (amelyet) az adórendelet mentességi, kedvezményi szabálya
alapján egyáltalán nem terhel adófizetési kötelezettség. Ezen eljárási
kötelezettség alól a K+F tevékenységet végző vállalkozó, a vállalkozó háziorvos
és védőnő, a legfeljebb 2,5 millió forint összegű vállalkozási szintű
adóalappal rendelkező egyéb jogalany, valamint a tételes adóalapmegállapítást
alkalmazó kataalany mentesülhet. Nem terheli bevallás benyújtási kötelezettség
az iparűzési adóban tételes adózó kataalanyt abban az
esetben sem, ha kataalanyisága bármely okból
megszűnik vagy szünetel. Ez a szabály már a 2015. adóévről szóló
bevallásbenyújtás során is alkalmazható.
[1990/C.
törvény 39/B § (6) a), (7), 42. § (1)]
Nem
változott. Azon iparűzésiadó-alanyoknak
továbbra is kell adóévi bevallást benyújtaniuk, akiknek (amelyeknek) a
rendeleti adóelőny – például csak 1 millió forint adóalapig jár mentesség,
vagy az adókedvezmény mértéke 100 százaléknál kevesebb – érvényesítése mellett
(bármilyen összegű) adófizetési kötelezettségük áll fenn az adóévben.
[2003/XCII. törvény 32. § (1)]
Tételes iparűzésiadó-megállapítás választása
Változás
2016. január 1-jétől. A kisadózó vállalkozások tételes adójának
hatálya alá tartozó jogalany (kataalany), ha az iparűzési adóban tételes
adóalap szerint kíván adózni, ezen adómegállapítási módról kataalannyá
válásától számított 45 napon belül vagy az adóév február 15-éig dönthet az
önkormányzati adóhatósághoz benyújtandó változásbejelentésében.
Azaz a kataalany számára a választásra nyitva álló határidő a korábbi 15 napról
45 napra növekedett.
[1990/C.
törvény 39/B § (9)]
3 féle számítás közül választhat:
Normál levezetés, 80%-os módszer, településenként 2,5 mFt
után keletkezik fizetendő adó: bejelentés 78 napon belül vagy február 15-ig.
Nem kell benyújtást küldeni a Katásoknak megszűnéskor és a szüneteltetés
kezdetekor.
[Hatv. tv. 39/b §
(6)a]
Nem
változott. A kataalany számára az iparűzési adóban a
tételes adóalap szerinti adózási mód választása változatlanul egyfelől csak az
adóévre előre történő nyilatkozattétellel történhet – azaz nem lehet az
adóévről szóló bevallásban ezen egyszerűsített adózási módot választani -,
másfelől a választására nyitva álló 45 nap jogvesztő határidőnek minősül
[1990/C.
törvény 39/B § (9)-(10)]
Adóbevallás az
ANYK rendszerében
Új
előírás 2017. január 1-jétől.
Úgynevezett
„központi”, a 36/2008. (XII. 31.) PM-rendelet
szerinti nyomtatványon az általános nyomtatványkitöltő program (ANYK)
alkalmazásával is benyújtható az állami adóhatósághoz az adóévi iparűzésiadó-bevallás, nem csak az önkormányzati
adóhatóság által rendszeresített bevallási nyomtatványon. Az állami adóhatóság
a hozzá beérkezett adóbevallásokat – tartalmi és formai vizsgálat nélkül, a
befogadó nyugta kiadásával – az adóalany székhelye, telephelye szerinti
önkormányzati adóhatóság részére haladéktalanul köteles elektronikus úton megküldeni
(illetve ha az elektronikus úton történő adatfogadás technikai feltételeit az
önkormányzat nem biztosítja, akkor öt munkanapon belül postai szolgáltató
útján). Az állami adóhatósághoz határidőben benyújtott iparűzésiadó-bevallás
az önkormányzati adóhatóságnál jogszerűen teljesítettnek minősül.
[1990/C. törvény 42/D §]
Nem változott.
Az iparűzési adóból
származó Kékénél 100 százaléka továbbra is a települési önkormányzat saját
bevétele, az adót az önkormányzati adóhatóság számlájára kell megfizetni –
amint az a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX.
törvényből következik.
Építményadó
Változás
2016. január 1-jétől. Az építményadó-kötelezettség – ha a
használatbavétel nem engedélyköteles – a használatbavétel tudomásulvételét
követő év első napján keletkezik.
[1990/C.
törvény 14. § (1)]
Nem
változott. Az építmény utáni tárgyi adókötelezettség
a használatbavételi (fennmaradási) engedély jogerőre emelkedését, illetve
ennek hiányában az épület tényleges használatbavételét követő év január 1-jével
áll be.
[1990/C.
törvény 14. § (1)]
Helyiadó-adatbázis
Változás
2016. január 1-jétől. A kincstár az önkormányzati
adóhatóságoktól beérkezett – például a helyi adó mértékére, a rendeleti
adókedvezmény és -mentesség tartalmára vonatkozó –
adatokat a települések (fővárosban a fővárosi, illetve a kerületi
önkormányzat) szerinti bontásban honlapján már úgy teszi közzé, hogy az adózó
azokat – igénye szerint – elektronikus úton letölthesse, csoportosíthassa és
táblázatos formába rendezhesse. (Korábban csak településre tudott keresni.)
[1990/C. törvény 42/B § (2)]
Nem
változott. A kincstár honlapján elérhető
adatállomány nem minősül hiteles nyilvántartásnak, abból az adózó például az
iparűzési adó önadózással való megállapításhoz kinyert települési adómértékadatot saját felelősségére használhatja fel.
Nyilvántartási
rendszer
Kincstár
által kiadott programot használni. Átállás
2017. október 1-ig.